SsangYong vraagt faillissement aan

SsangYong kan uiteindelijk toch het hoofd niet boven water houden. Het bedrijf heeft een faillissement aangevraagd bij de Koreaanse overheid.
Laat ze maar betere auto's maken.
    Tsjeck
  • 09-01-2009 | 14:53
Een foto zegt meer dan 1000 woorden... wat een blik zeg
    BMW M3 V8
  • 09-01-2009 | 14:55
Jammer voor zo'n bedrijf, maar de markt heeft er geen plaats voor.
    Poll
  • 09-01-2009 | 14:56
Zonde. Een zééér eigenzinnige autofabrikant gaat van ons heen... *PROEST*
    RRRobert
  • 09-01-2009 | 14:57
SAIC heeft de technische know how. Nu mag het schip afgezonken worden. Slechte zaak!!
    Delta kont
  • 09-01-2009 | 14:58
Jammer voor alle medewerkers enzo, dat moet gezegd worden. Maar de autoliefhebber in mij is in tijden niet zo blij geweest. Hoewel een faillissement natuurlijk niet garandeert dat SsangYong geen doorstart maakt ofzo.
    H3nQ
  • 09-01-2009 | 15:00
Al vanaf het begin een zeer wispelturig merk geweest. Heeft nooit de kwaliteit kunnen geven wat Hyundai en Kia bijvoorbeeld de laatste paar jaren hebben goedgemaakt. Jammer, de beste blijven bestaan....
    Individual
  • 09-01-2009 | 15:02
@RRRobert: heb je ook zo gelachen toen Fokker heen ging....
    QuQu
  • 09-01-2009 | 15:16
Zijn dat niet die lelijke nep SUV's ? De werled kan ook vooruit gaan zo blijkt maar weer
    jp310
  • 09-01-2009 | 15:18
niet echt verwonderlijk met zulke gedrochten als de "rodius"
    florie
  • 09-01-2009 | 15:18
Tja, jammer hoor maar ze hadden hun auto's ook wel wat mooier mogen maken.
    cardesigner@USA
  • 09-01-2009 | 15:21
Bouwden die niet van die nep Merces ML's met een lancia gril? Had geen toegevoegde waarde......
    Navarone
  • 09-01-2009 | 15:29
"Jammer voor zo'n bedrijf, maar de markt heeft er geen plaats voor. " @Poll Hetzelfde zou gezegd kunnen worden van Chrysler of GMC, het is dat de Amerikanen zo verdomde trots zijn op hun autoindustrie anders kocht geen hond die hokken van ze, en dat diezelfde industrie voor zoveel mensen brood op de plank moet brengen, anders was er nooit zoveel geld ingepompt en waren die 2 ook al failliet. De chinezen doen niet moeilijk over een paar werklozen meer of minder.
    wouter_1980
  • 09-01-2009 | 15:34
@ququ Toen Fokker failliet ging bleek het beter voor de markt te zijn.. en dat zal ook wel zo zijn bij Ssangyong
    BMWF01
  • 09-01-2009 | 15:35
Jammer, de Rexton vond/vindt ik bijv. qua uiterijk toch wel leuk!!
    ?Frank?
  • 09-01-2009 | 15:37
Die SsangYong Rodius kende ik nog niet trouwens, die kan gelijk in de top 3 lelijkste auto's van de afgelopen 10 jaar, samen met de Multipla en de Materia.
    wouter_1980
  • 09-01-2009 | 15:40
@Poll; SSangYong vergelijken met Chrysler slaat nergens op. SsangYong maakte oerlelijke auto's. Chrysler daarentegen veel mooie(re), zoals de 300C, de Pacifica (helaas niet in Nederland verkrijgbaar). Jeep valt ook onder Chrysler en heeft ook tal van mooie modellen die ook nog goed verkocht worden (nu even natuurlijk minder, maar nadat de kredietcrisis over is), met name in de USA. Benzineverbruik speelt in de USA veel minder een rol door de benzineprijs die ca. de helft bedraagt van hier. De verkopen van japanse en europese auto's zijn in de USA ook drastisch gedaald, dus die verkoopdalingen daar (en hier) hebben niets met de kwaliteit te maken maar alles met de kredietcrisis.
    carlos7
  • 09-01-2009 | 15:45
foto 4 ! is dat een bmw x6 ??
    eas
  • 09-01-2009 | 15:46
@Sturmer: ik doelde op avatar icm negatieve reactie. Leedvermaak blijkt voor veel mensen toch het leukste vermaak te zijn. Ik gun het geen enkel bedrijf failliet te gaan. En wat SY betreft, niet dat ik ze mooi vind, maar toch wat anders dan het 13 in een dozijn design van bv. VAG, Toyota, c.s. In deze sombere economische tijden durven mensen blijkbaar wat minder uit de band te springen en gaat men sneller voor "veilig". Maar uiteindelijk: als bedrijven niet op eigen kracht kunnen overleven, so be it. Wel jammer.
    QuQu
  • 09-01-2009 | 15:49
Wat een lelijke auto's, dat dat merk nog niet failliet was ! Weg ermee. Nu nog GM en Crisisler dan schoont dat lekker op. Dat is niet jammer, maar gewoon marktwerking. SUV's waren toch al overbodige, lelijke en onzuinige auto's.
    frizzle
  • 09-01-2009 | 16:01
Eindelijk goed nieuws door de kredietcrisis. Laten ze maar lekker stoppen met het produceren van die vieze hokken met hun 10 jaar oude mercedes motoren.
    eyerule83
  • 09-01-2009 | 16:03
Vervelend voor alle medewerkers natuurlijk, maar wat een goed nieuws om het weekend mee te beginnen! Graag KIA als volgende.
    macpriest
  • 09-01-2009 | 16:04
Mooi dat het merk dat de lelijkste auto's maakt failliet gaat. Die Chinees houdt zijn hand voor zijn gezicht, omdat ie zich daar voor schaamt haha.
    Porsche Auto Groep
  • 09-01-2009 | 16:11
Fokker=Fucker LOL
    gangmaster
  • 09-01-2009 | 16:11
@Eas, hahahahaha.... die hadden we nog niet eerder gehoord...
    cardesigner@USA
  • 09-01-2009 | 16:12
Ik dacht dat de Multipla een lelijke auto was maar die Rodius kan er ook wat van. En met zulke auto's vraag je er ook wel om. Nou who's next?
    Miikey
  • 09-01-2009 | 16:14
KIA als volgende? Man praat niet zo'n onzin, die gasten doen het prima!
    Navarone
  • 09-01-2009 | 16:14
@PAG: het zal wel een Koreaan zijn... maar even los daarvan, je huilt weer lekker met de wolven mee met je onvolwassen reactie...
    QuQu
  • 09-01-2009 | 16:19
De Rexton is nog wel aardig, maar de rest van die wagens hebben het gewoon totaal verpest...
    Joas
  • 09-01-2009 | 16:27
@QuQu Als ik net als anderen dit een merk vind dat alleen oerlelijke kopieen maakt, waarom spreek je mij daar dan op aan?
    Porsche Auto Groep
  • 09-01-2009 | 16:35
hoi hoi hoi hoi hoi hoi hoi hoi hoi hoi hoi hoi hoi hoi hoi hoi hoi hoi hoi hoi hoi hoi hoi hoi hoi hoi hoi hoi hoi hoi etc. etc.
    skotavius
  • 09-01-2009 | 16:41
Jammer hoor. Weer een originele autofabrikant met durf failliet. De eenheidsworst zal altijd overwinnen, omdat Jan Modaal niets anders durft. Maar wel schimpen en belachelijk maken. Dat getuigt van lef, zeg! Dapper hoor.
    hilfe
  • 09-01-2009 | 16:42
ik heb 2 rexton,s gehad met alleen maar problemen en de importeur hield zich na vele brieven (aangetekend)en mails gewoon van de domme,de dealer deed bijna alles wat mogelijk was op eigen kosten,als je in de zakelijke markt wil opereren moet je je vooral zo arrogant gedragen,als je als importeur de problemen niet wilt oplossen blijft er nog maar 1 ding over auto zsm lozen wat ik gelukkig heb gedaan en een ieder die het wil horen vertellen dat men zo,n auto nooit moet kopen en ik weet dat velen dat dus ook niet hebben gedaan. de importeur moet ook nog maar es een gesprek voeren met z,n service manager,hij gaf nooit thuis,en de dealer werd ook door hem met een kluitje in het riet gestuurd kortom hij blijft met onverkoopbare auto,s zitten resumerend een waardeloze organisatie daarbij kroymans
    e v.d van der ploeg
  • 09-01-2009 | 16:57
ja betrouwbaarheid was ver te zoeken logisch mercedes motoren daar heb je het al en egt goedkoop waren de auto,s van het merk ook niet dus ja dat ze ter zielen zijn was te voorspellen
    hagenees
  • 09-01-2009 | 17:00
Missen we niets aan, waren allemaal gedrochten.
    Ootoliefhebber
  • 09-01-2009 | 17:01
Volgens het plan van SAIC of toch onvoorzien? SAIC ontwikkelt al langere tijd een 'eigen' SUV voor Roewe, op basis van de Rexton. Die komt dus gewoon terug, al dan niet in Europa.
    Scarbir
  • 09-01-2009 | 17:05
Wat een gal wordt hier gespuwd. Los van het feit dat het een drama is voor alle werknemers die op straat komen te staan snap ik niet hoe iemand een faillissement van een bedrijf een goed bericht vindt. SY is toch geen criminele organisatie waarover je met recht mag verheugen als deze verdwijnt? Voorzover ik zie worden ze alleen beschuldigd van het maken van lelijke en ouderwetse auto´s. Het is nogal tegenstrijdig dat in deze individualistische en tolerante tijden er zo wordt ingehakt op iets wat een volstrekt persoonlijke kwestie is, nl. wat iemand mooi of lelijk vindt. Als er markt voor bestaat: prima, zoniet jammer voor degenen die nu een alternief minder hebben. Voor alle duidelijkheid: ik vindt SY wel degelijk estetich aantrekkelijke modellen maken, vb Actyon (door BMW gekopieerd als X6).
    Santiago
  • 09-01-2009 | 17:05
Herstel, op basis van de Kyron. Handig zo'n 'edit'-knop bij geplaatste berichten...
    Scarbir
  • 09-01-2009 | 17:06
Hoopte dat dit al oud nieuws was, maar ze bestonden dus nog. Jammer voor de werknemers, mooi voor de wereld en het millieu. Wanneer een automerk alleen maar lelijke auto's maakt met sterk verouderde techniek, terwijl veel europese en japanse merken aan het moderniseren/innoveren zijn, kan je spreken van wanbeleid en dat wordt in deze tijden hard afgestraft.
    massie
  • 09-01-2009 | 17:28
Wat een negatieve reacties!! Rexton was toch leuk?? en de kyron toch ook wel? ik ken lelijkere auto's bedenken... Oké oké de rodius(met name de achterkant) is wel oerlelijk. Hopelijk blijft er wel een diversiteit aan automerken bestaan......
    ?Frank?
  • 09-01-2009 | 17:42
Eindelijk, ik zat er al sinds het begin van de kredietcrisis op te wachten!
    Alpinaa
  • 09-01-2009 | 17:43
Waarom gaat bijv. Lada niet falliet?? Over lelijk en achterhaalde techniek gesproken.....
    ?Frank?
  • 09-01-2009 | 17:44
jammer voor de mensen die nu dus geen baan meer hebben...ik heb gewerkt met Ssang young bij een dealer, qualitatief is het een drama, wel een ontzettende sterke motor van MB
    Steijn
  • 09-01-2009 | 17:46
De auto's waren eigenzinnig. Meer positiefs is er niet over het merk te zeggen. Met zo'n achterhaald modellenaanbod kan je gewoon niet overleven, zeker niet als de rijkwaliteiten ook nog eens beneden de maat zijn. Het is alleen vervelend voor de medewerkers die hun baan verliezen. Voor de rest kunnen we dit merk missen als kiespijn. Santiago, de Actyon door BMW gekopieerd in de vorm van een X6? Keep on dreaming! Je gelooft toch zelf niet dat ze bij BMW enthousiast werden bij het zien van de eerste foto's van de Actyon?
    BMdoubleyou
  • 09-01-2009 | 17:54
Vind het wel jammer, het is juist wel leuk als er veel verschillende auto merken rondrijden, ik denk trouwens dat meer kleinere auto merken het ook niet gaan redden en dat je over 50 jaar nog maar een paar auto merken over hebben zoals Toyota en VW enz. Ik vond de Rodius zeker niet de mooiste auto, maar voor 35 duizend vond ik hem niet duur, de motor had een 5 cilinder motorblok, 2.7L en een lekkere Turbo, overings had de Rodius een onderstel van een Mercedes S klasse van een aantal jaren geleden. Ook vond ik het intrieur met leren bekleding zeer stel vol, ( niet te zien op de foto's) Anyway vind het jammer dat Sangyong weg gaat, maar wakker lig ik er niet over!
    benrard_ouwehand@hotmail.com
  • 09-01-2009 | 17:58
BMdoubleyou ik vermoed toch echt dat ze bij bmw een vlaag van verstandsverbijstering gehad bij het ontwerpen van de x6
    eas
  • 09-01-2009 | 18:19
Er zijn mooiere, betere en leukere manieren om van je kostbare grondstoffen af te komen. Helemaal niet jammer dus...
    BasZ
  • 09-01-2009 | 18:19
@?Frank? Lada verkoopt veel op de thuismarkt. Zelfs de Samara is in Rusland nog nieuw te leveren.
    VJT
  • 09-01-2009 | 18:22
Nou ja, als ik zulke modellen zou maken, zou ik blij zijn dat ik failliet was! Wat een gedrochten!
    doom
  • 09-01-2009 | 18:48
Lelijke auto's, maar toch jammer. Heb er nooit met enig plezier naar kunnen kijken, maar toch: het is toch weer een gevallen broeder in de strijd!
    Wolfsburger
  • 09-01-2009 | 18:57
Graag Volkswagen/Audi als volgende. Foeilelijke overgewaardeerde auto's.
    su0229
  • 09-01-2009 | 19:05
Bye bye SsangYong! We zullen jullie niet missen!
    innocenti de tomaso
  • 09-01-2009 | 19:06
Ik vind het verbazend om te lezen dat men juicht om andermans faillissement.... Totdat jullie zelf in deze situatie komen, want dan is het toch wel erg of niet?
    Neodar
  • 09-01-2009 | 19:14
Fijne reacties hier zeg. Lekker veel leedvermaak lekker genuanceerd ook. Blijkbaar vonden de meeste mensen hier de auto's van SsangYong niet zo mooi. Maar is dat een reden om ze gelijk uit te lachen, hun verdiende loon na te roepen etc. Ik vind dat allemaal behoorlijk triest. Meer merken op de markt betekend meer diversiteit, meer keuze en meer concurrentie en dat is dus altijd voordelig voor de consument. Bovendien zag je de auto's met enige regelmaat wel rijden dus niet iedereen blijkt zo kortzichtig dat ze alleen maar een VAG-auto willen.
    Victory
  • 09-01-2009 | 19:14
die rexton was niet lelijk, maar ik zal er geen traan omlaten.
    Larszz
  • 09-01-2009 | 19:20
Ik ga de Rodius heel erg missen :( De schitterendste MPV die er op de markt is, naar mijn mening dan. En dat SsangYong failliet is, wi ltoch niet zeggen dat je ze gelijk moet gaan uitlachen? Inderdaad hoop ik dat Volkswagen/Audi en Opel de volgende zullen zijn, met hun lelijke, verouderde auto's.
    Koreafan
  • 09-01-2009 | 19:23
Ik ben ook niet gek van dit merk,ze hebben grove modellen en wie kan als een particulier nu zo zuip schuit betalen?
    772
  • 09-01-2009 | 19:33
Daar zijn de VAG opmerkingen weer...eigenlijk niet eens meer opmerkelijk. Darwin schreef eens over survival of the fittest. En SsangYong is ook een beetje slachoffer van zichzelf. Eigenzinnigheid is leuk (KTM bijvoorbeeld slaagt daar prima in onder de motorfietsen), maar tegen beter weten in rare sprongen maken wordt ongenadig afgestraft. En drama's zijn van alle tijden, dus je kan er net zo goed een beetje luchtig over doen.
    BasZ
  • 09-01-2009 | 19:33
Ik denk dat ze er bij Volkswagen en Opel erg geďnspireerd worden door de modellen van SsangYong. Zelfs de lekke eend is er nog modern bij.
    prutser 1
  • 09-01-2009 | 19:36
Goh!, wat zullen de wegen leeg worden. De autoindustrie financieren klopt zowiezo niet.
    ducS4R
  • 09-01-2009 | 19:40
anonimiteit van een blog doet mensen toch weer uitspraken doen...
    Martin, Aston Martin
  • 09-01-2009 | 19:41
Voor anderen zal dit wel beledigend zijn maar.. Mijn dag kan niet meer stuk! Alleen jammer van de rexton, kwa uiterlijk van buiten maar zeker niet van techniek..
    Reinierrrrr
  • 09-01-2009 | 19:51
@Basz: luchtig........ik ben het met je eens hoor, maar ik denk dat als jij eigenaar van Sang Yong was je er toch niet zo luchtig over zou doen....;-)
    Neodar
  • 09-01-2009 | 19:52
Eh, die X6 waar jullie over praten, de actyon, komt uit 2006 dus wie is er hier een na-aper wat dat betreft? Eérst kijken, dan pas praten kindertjes. Maar verder, er zal geen autoliefhebber met het hart op de juiste plaats treuren om dit "verlies" behalve dan familieleden van de medewerkers bij het bedrijf.
    GT4 racer
  • 09-01-2009 | 20:32
Voor West Europa lijkt me dit geen verlies. Het zijn, dankzij de Mercedes techniek, best aardige wagens, maar ze voegen niets toe aan wat we hier al hebben en ze zijn over het algemeen ook nog eens spuuglelijk. Gewoon jammer dan. SsangYong is geschiedenis!
    verdoes8
  • 09-01-2009 | 20:33
Survival of the fittest
    PJAG
  • 09-01-2009 | 21:13
Wat merkwaardig toch dat wanneer een automerk failliet gaat, meteen de SUV's nog een extra veeg uit de pan krijgen (overbodige lelijke onzuinge auto's). Het doet mij sterk denken aan de reclame van VW waarbij een kennelijk jaloerse buurman deze jaloersheid verbergt met flauwe vragen. Ook is het iedere keer weer verbazingwekkend dat de gelegenheidi wordt aangegrepen om Amerikaanse automerken als een soort milieubarbaren neer te zetten. In Amerika worden ook merken als Toyota (toch zo groen!) veel minder verkocht. Straks, als gebleken is dat de crisis lang zo'n crisis niet was en wij er - gelukkig - alleen maar aan overgehouden hebben dat de benzineprijs structureel op een zeer redelijk niveau blijft, komen de Amerikaans merken (en de SUV's!) gewoon weer terug. Er gaat nu eenmaal niets boven een grote auto die gewoon op benzine rijdt en niet door middel van accu's, waarvan de productie alleen al een enorme aanslag op het milieu is, wordt voortbewogen.
    Vanden Plas
  • 09-01-2009 | 21:47
Een bedrijf gaat failliet omdat men niet goed op de toko heeft gepast, niet om de producten die men produceert. Het kan wel zijn dat datgene wat men aanbied niet aansluit op wat de markt vraagt. Een bedrijf of persoon helpt men niet door geld te geven, dat is hetzelfde als alcohol aan een alcoholist geven. De overheidssteun aan noodlijdende bedrijven is dan ook niet aan te raden!
    Hwdagobert
  • 09-01-2009 | 22:09
Bij de lokale Citroën/Mazda-boer (Klaver/Alkmaar) staat sinds kort ook een ingeruild exemplaar..; moet nog een stukje onder de 30.000 euro kosten, 2e hands....!! En dan niet een mooi vrijwel nieuw exemplaar maar een grijze doos uit de goedkopere serie....de staat er nog heel lang denk ik.....
    FW Ta-183 Huckebein I
  • 09-01-2009 | 22:39
@ Koreafan, oke je bent fan van korea, maar je kunt ook te ver gaan. Schitterendste MPV :S Om ziek van te worden...
    Larszz
  • 09-01-2009 | 23:18
Ssang a Song. It won't take long
    AUTOmaticGRAZY
  • 10-01-2009 | 00:01
@PAG: OK, indirect doel ik op iedereen met soortgelijke onvolwassen leedvermaak reacties
    QuQu
  • 10-01-2009 | 00:39
YES eindelijk. Nu nog alle Rodiussen laten slopen.
    For_D
  • 10-01-2009 | 09:18
heeft de crisis toch nog zijn voordelen :D eindelijk verlost van die rampenbakken. als je last had van je buik ging je er bijna van over je nek!
    the dude
  • 10-01-2009 | 09:52
Ik vraag me af of Europa altijd wel zo'n belangrijke afzetmarkt voor SsangYong is geweest. Misschien spraken de modellen de Aziaten wel aan; die hebben een heel andere smaak dan wij. Over het faillissement: los van dat het niet fris is iemands bankroet toe te juichen, staat het iedereen vrij om opgelucht adem te halen als modellen die hij of zij lelijk vindt van het toneel gaan verdwijnen. Persoonlijk vind ik overigens dat SsangYong best een paar aardige modellen in het gamma heeft gehad, zoals de Rexton voor de facelift en de Kyron na de facelift. Wat trouwens maar weinigen weten: de Nederlandse importeur is al enkele maanden inactief. Het personeel werd in de herfst naar huis gestuurd en hoefde niet meer terug te komen.
    grensrijder
  • 10-01-2009 | 11:07
En foto 5 een opgepompte Dacia,althans zijn grill dan! hoezo aan jezelf te danken,je moet wel heel levensmoe zijn om jezelf alvast in een lijkwagen te willen vervoeren!
    McQueen
  • 10-01-2009 | 11:57
eens met M Schumi, graag KIA als volgende!!! KIA had vroeger als slogan: "KIA rijdt een klasse rijker"... Ik moet nog steeds hard lachen als ik dat op de achterruit van een iets oudere KIA zie staan! Het rijdt juist een klasse armer natuurlijk, dat weet iedereen. Voor mij liever een tweedehands wagen dan een nieuwe KIA... (die qua inruil niets meer opbrengt).
    Mistermarcel
  • 10-01-2009 | 12:14
Zulke domme reacties om te juichen omdat een bedrijf failliet is. Het is voor iedereen te hopen die zulke dingen schrijven, dat ze er zelf nooit mee te maken krijgen. Misschien dat ze niet de mooiste modellen maakten maar dan nog wens je een bedrijf geen failisement toe. De motoren in een SsangYong zijn in licentie gebouwde Mercedes motoren. In de Rexton bijv. ligt gewoon de 270 cdi uit de mercedes. Die hebben ze tot een jaar - twee jaar geleden zelf ook nog verkcoht bij Mercedes, dus zo achterhaald is die techniek niet. Maar goed, feit blijft dat het apart is te zien hoeveel mensen blij zijn dat een bedrijf failliet gaat. Totdat hun eigen werkgever failliet gaat in deze "moeilijke" tijden....... @ Marcel: Heb je weleens een KIA ingeruild dan??? Aan je tekst te merken niet. Dus hoe weet je in hemelsnaam dat ze niks waard zijn? Omdat meerdere mensen dat schrijven zeker.
    MVS1
  • 10-01-2009 | 13:02
@ MVS1 volgens mij rijdt u zelf in een kia en bent u door de text van marcel op uw klabats getrapt. maargoed ieder zijn eigen merk, ik zou iig niet dood gevonden willen worden in een kia of een ssang yung san tjang ding. neen doe mij maar europese(lees duitse, nieuwe Audi A4) degelijkheid. en over die mercedes motor.das ook al wel een oud beestje!gaat ook niet echt vlot van zijn plek ofzo!
    the dude
  • 10-01-2009 | 13:43
Vind je het gek? Ze maakte lelijke auto's!!
    Nico94
  • 10-01-2009 | 13:47
Bmw x6 is inderdaan afgekeken van de Ssang yong, ook de techniek in de vierwielaandrijving (waarmee bmw beweerde dat zij de eerste waren die het hadden) zat al in de Ssang yong. dit wil alleen nog niet zeggen dat ik het mooie auto's vond, alleen de rexton
    B Lindeboom
  • 10-01-2009 | 15:44
Eindelijk
    ninosanting
  • 10-01-2009 | 18:51
Het is inderdaad niet fijn als een bedrijf failliet gaat. Maar automerken als SsangYong, KIA en Hyunday zijn het bewijs van gebrek aan verfijning wat betreft het bouwen, maar ook vooral wat betreft het ontwerpen van auto's. Ontwerpen is een vak en dat vak wordt door die fabrikanten niet echt beheerst getuige de wagens die ze op de markt brengen. KIA's worden in Nederland vooral veel verkocht omdat ze goedkoop zijn en dan ook nog door mensen die vinden dat ze zo nodig in een nieuwe auto moeten rijden. Voor de prijs van een nieuwe KIA kun je ook een kwalitatief veel betere tweedehands Duitse auto aanschaffen. Dat rijdt pas echt een klasse rijker. Subaru maakt ook geen echt fraaie auto's eigenlijk, maar zij compenseren dat ruimschoots met hun passie voor autotechniek en kwaliteit. Toyota doet het weer erg goed qua betrouwbaarheid. Als een merk niet weet te overtuigen op een bepaald vlak, gaat het onherroepelijk een keer mis... KIA's zijn alleen maar goedkoop, maar of dat nou cool is...
    Mistermarcel
  • 10-01-2009 | 23:25
@Mistermarcel: Als je denkt dat de kwaliteit van een Kia of Hyundai minder is dan van een 2e hands Duitser dan loop je 15 jaar achter. Voor je begint, nee, ik rijd geen Kia. Kia maakt imo gewoon goede betaalbare auto's voor mensen die wellicht niet zoveel om status of hoe een auto eruit ziet geven. Niks mis mee. Enne, hoe cool is het eigenlijk om in een VW of Opel te rijden...? ;-)
    QuQu
  • 11-01-2009 | 05:19
ik vind het echt jammer voor alle werknemers die hier de dupe van worden ,ongeacht of je een auto/merk mooi of niet vind blijven dit gewoon werknemers die net als ons hier hun geld mee moeten verdienen en eten , hypotheek e.d. mee moeten betalen , en om dan dan te roepen "net goed"vind ik wel heel erg kort door de bocht . ik vind het hele segment van volkswagen/audi om door de shredder te trekken omdat het gewoon zulke lelijke burgertrutte auto's zijn en ik kan me dan ook niet voorstellen dat je daarin gezien wil worden , maar dan nog wens ik zo'n merk geen faillissement aan omdat er namelijk altijd van die mensen zullen zijn die met de massa mee zullen willen doen en zich niet durven te onderschijden van de rest door een leuke auto te kopen en dus is er m.a.w. altijd publiek die die auto's blijft kopen moeten daar mensen van leven ,ze krijgen maandelijks hun geld en doen daar hun ding van ,en wie ben ik dan om te zeggen "laat ze maar lekker failliet gaan"?
    sjaak molenaar
  • 11-01-2009 | 09:12
@QuQu Klopt, niet iedere Duitser is cool natuurlijk, en een Opel is zelfs helemaal niet cool. Maar ja, als ik € 15.000 te besteden had, dan kocht ik in Duitsland of Zwitserland een prima dealer-onderhouden BMW 5, 6 of 7-serie of Mercedes S-klasse (W126) met complete onderhoudshistorie en een lage kilometerstand. Kortom, een perfect exemplaar in bijna nieuwstaat dus. Geen oldtimer, maar een youngtimer. Precies de auto's waar ik als jongen van 14 bij stond te kwijlen... Dat vind ik nou leuk. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om die € 15.000 in een nieuwe Aziatische bolide met van die belachelijk grote koplampen te steken. Ok, het benzineverbruik is wat hoger, maar het rijplezier en de uitstraling van zo'n youngtimer compenseert dat ruimschoots. Ik denk dat SsangYong ten onder is gegaan door gebrek aan uitstraling. Ik rij overigens nu een VW Passat uit 1987. Een vrij zeldzame verschijning op de weg en zeker geen Mercedes of BMW uit die tijd, maar wel leuk en zelfs goedkoop rijden.
    Mistermarcel
  • 11-01-2009 | 09:16
goh, dus we moeten allemaal naar duitsland/zwitserland gaan om onze auto te kopen, dom van ons...maar voor een bejaarde passat hoeven we gelukkig niet zoveel moeite te doen he dat is tenminste een gerustellende gedachte...
    redacteur
  • 11-01-2009 | 12:14
In die landen zijn veel meer duurdere wagens verkocht dan in Nederland, dus het tweedehands aanbod is ook veel groter en de prijzen liggen veel lager. Nederlanders kochten hun auto vooral zo goedkoop mogelijk en zonder"overbodige" luxe zo lijkt het (doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg). Vooral bij oudere auto's kom je echt spartaanse uitvoeringen tegen. Zoek eens een Golf 2 GL, die is bijna zeldzaam, maar de basisuitvoeringen vliegen je om de oren... Daarnaast zijn auto's daar ook vaak veel beter onderhouden dan in Nederland. Niet voor niets zijn er autobedrijven die bijna zonder uitzondering hun voorraad tweedehands auto's (Mercedes, BMW en Audi) uit Duitsland en Zwitserland halen. Dat doen ze vanwege de kwaliteit en de prijs. Maar goed, we dwalen af, de oogverblindende SsangYong (vooral de Rodius...) zullen we niet meer veel tegenkomen in de toekomst.
    Mistermarcel
  • 11-01-2009 | 13:33
Nou daar zijn we dan mooi vanaf! Tenminste als ze helemaal failliet gaan. Nu Lada en Dacia nog. En dan zijn de wegen weer stukken veiliger en zijn alle auto's mooi om te zien! Toch ergens goed voor die zogenaamde "financiele crisis"
    Diffus
  • 11-01-2009 | 14:02
marcel Ik begrijp, hoewel niet de mijne, je stelling grotendeels wel, vind het echter -met alle respekt- domweg te simpel te kort door de bocht en.gefocust door te veel vooroordelen op te veel beperkteingen. Er zijn echt veel meer mogelijkheden, meer keuzes, bij een budget van 15 duizend euro, om je te vervoeren dan enkel met een 2e hands mercedes s-klasse, bmw-567 of passat..neem dat geloof me, gerust aan. Je denigrerend uitlaten over Opel en de Aziatische merken, terwijjl je kennelijk al gelukkig bent met een 22 jaar oude volkswagen passat., prima hoor..maar geen haar op mijn hoofd die zich daar in happy voelt, sorry. De meest gevraagde auto in het buitenland -en dus blijkbaar cool- is de old/youngtimer Toyota ...ueh die kleinste indertijd kan er nu even niet opkomen. Bijna dagelijks zie ik in a´dam zuid bij Hilton een SsangYoung Rexton -in vol ornaat- staan op een oprit, of is het die ander X6 achtige..zonder overdrijving vind ik ´m een indrukwekkende verschijning, nix mis mee.
    redacteur
  • 11-01-2009 | 14:58
diffus onzinnige a-sociale opmerking, heb je niets beter te doen?
    redacteur
  • 11-01-2009 | 15:00
@Mistermarcel, ik kan een eind met je meegaan, rij ook liever in een 5 serie van een paar jaar oud dan in een nieuwe Kia. Maar de vergelijking is een beetje onzinnig; mensen die een BMW (al dan niet 2e hands) willen vinden veelal totaal andere zaken belangrijk in een auto dan Kia of Hyundai fans. Maar goed hier gaat het over Ssang Yong...
    QuQu
  • 11-01-2009 | 15:56
Tja je hebt ook gelijk, het is dan ook puur mijn eigen opvatting, mijn beleving van wat mooi autorijden is, niet meer dan dat.
    Mistermarcel
  • 11-01-2009 | 16:26
Jammer voor alle betrokkenen bij Ssang Yong.
    Nissan 350Z
  • 11-01-2009 | 16:43
Nu ook Subaru s.v.p. over de kop. Die impreza's zijn minstens zo lelijk.
    carlos7
  • 12-01-2009 | 11:33
Terecht. Leve de marktwerking..!
    sterretje21
  • 13-01-2009 | 20:19
Jammer, weer een automerk armer. Zou niet graag in de schoenen van de medewerkers willen staan. Dus hun failliet wensen vind ik zeer a-sociaal. Of is het zo van het zijn toch maar Aziaten . Want Europees staat overal boven. NIET DUS. Jaguar overgenomen door Indiers, geweldig. Japanse automerken zijn helemaal ingeburgerd, Koreanen zijn aardig op weg en de Chinezen komen eraan. Maakt niks uit ,we eten ook babi pangang. En trouwens , ik heb mijn Hyundai Elantra ingeruild voor een mooie Mercedes C 200 cdi. SPIJT achteraf, alleen maar mankementen en electronische storingen.Had ik bij die goedkope Hyundai niet en geloof me maar, die hyundai reed net zo lekker. Volgende keer weer een goedkopere Koreaan.
    manojjagmohan
  • 17-01-2009 | 01:54
Het gaat natuurlijk helemaal niet om de werknemers. Het moge duidelijk zijn dat niemand de medewerkers werkloosheid toewenst. Laten we hier geen sociale problematiek bespreken maar gewoon over auto's praten. Feit is dat SsangYong een niet erg sexy merk is (zacht uitgedrukt) met een vrij slechte designafdeling... Neem de Lancia Thesis, dat is ook een gedurfd ontwerp, maar naar mijn mening wel met meer smaak uitgevoerd. Ook het eerste model Multipla van Fiat kan door de design-beugel wat betreft. Koreaanse merken zijn er best op vooruitgegaan qua kwaliteit waarschijnlijk, maar laten we elkaar niet voor de gek houden; exotisch, cool of sexy zijn ze geen van alle. Wel goedkoop zoals ik al eerder schreef. Mijn hart gaat er in ieder geval totaal niet sneller van kloppen... Sowieso lijkt het alsof Aziatische merken pas cool worden als ze 25 jaar en ouder zijn en dus de klassieker-status hebben bereikt.
    Mistermarcel
  • 20-01-2009 | 14:11
Jammer dat er zoveel mensen zijn die voor een ander willen bepalen wat mooi, lelijk, goed, slecht, verstandig of onverstandig is. Als er een persoon is die in een een auto wil rijden welke je niet op elke straathoek tegen komt moet hij of zij dat toch lekker zelf weten. Je moet een auto toch zelf betalen!? Gun alle mensen gewoon wat ze mooi, verstandig, of geweldig vinden. Zelf rij ik ook in een auto die velen niet mooi, niet goed, te duur,of onzinnig vinden.( Suzuki Grand Vitara 1.9 DDIS High Executive : bj 2007) LB!!!! (lekker boeiend!!)
    wesse071
  • 22-01-2009 | 14:49
Zelf reageren? Gebruik de Android of iPhone app, of ga naar de gewone website.